Ansökan om bostadsanpassning
Den här tjänsten kräver inloggningAnsökan om bostadsanpassningsbidrag.
Om du på grund av fysisk eller psykisk funktionsnedsättning behöver göra förändringar i din bostad för att den ska fungera bra för dig kan du söka om bostadsanpassningsbidrag.
Du kan få bidrag för att anpassa de fasta funktionerna i din bostad för att det skall fungera bättre för dej. En funktion betyder de föremål som man oftast inte tar med sig när man flyttar, till exempel:
- komma in i och ut ur bostaden
- förflytta dig inom bostaden
- laga mat
- sköta din hygien
- sova och vila
En förutsättning för att du ska kunna få bidrag är att behovet inte kan tillgodoses med hjälpmedel. Till din ansökan behöver du bifoga intyg från arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig.
Om ansökan gäller ett minderårigt barn, måste båda vårdnadshavarna skriva under, även om de inte bor tillsammans.
Så här ser ansökningsprocessen ut:
Du har rätt att överklaga kommunens beslut om du inte är nöjd. Då skickar du, inom tre veckor från det du fått beslutet, ett skriftligt överklagande till kommunen. Handläggaren går igenom ärendet igen och står beslutet fast så skickas överklagan till Förvaltningsrätten.
Är du däremot missnöjd med hur kommunen handlägger din ansökan kan du göra en tillsynsanmälan hos Boverket.
Frågor kring Bostadsanpassning skickar du till carina.bjork@ostragoinge.se
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Information som omfattas av sekretess eller tystnadsplikt
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
För evigt
Övrigt om lagringstid
Läs mer om kommunens informationshanteringsplan på www.ostragoinge.se/behandling-av-personuppgifter
Övriga upplysningar
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina personuppgifter. En sådan begäran görs på därför avsedd blankett (finns på kommunens hemsida och i kontaktcenter på kommunhuset i Broby). Begäran lämnas in personligen på kommunhuset, medtag giltig legitimation.
Vid gemensam vårdnad, och begäran gäller barn, ska båda vårdnadshavarna uppvisa legitimation när begäran lämnas.
Vid skyddade personuppgifter (enligt beslut från Skatteverket) ska denna E-tjänst inte användas. Du kan hitta lämplig blankett under www.ostragoinge.se/blanketter
Om du har frågor kan du kontakta oss: gdpr@ostragoinge.se eller Östra Göinge kommun, Box 66, 289 03 Broby.
Mer information om hur Östra Göinge kommun behandlar dina personuppgifter finns på
www.ostragoinge.se/behandling-av-personuppgifter/
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Kontakta kommunens dataskyddsombud vid klagomål via e-post:dataskydd@sydarkivera.se eller Sydarkivera, Värendsgatan 12A, 342 30 Alvesta.
Är du inte nöjd med Östra Göinge kommuns svar på din kontakt, kan du vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten med klagomål på Östra Göinge kommuns behandling av dina personuppgifter.
Information om Integritetsskyddsmyndigheten klagomålshantering.
Personuppgiftsansvarig
Anders Hamrén
anders.hamren@ostragoinge.se
Kontaktcenter under vardagar, måndag-fredag, klockan 08.00-16.30
kontakt@ostragoinge.se
044-775 60 00
www.ostragoinge.se